Een gezonde leefomgeving stimuleert inwoners om hun gezondheid te verbeteren. Maar hoe krijg je dat als gemeente, ruimtelijk ontwerper of welzijnsorganisatie met bewoners voor elkaar?
In opdracht van het ministerie van VWS hebben Alles is Gezondheid, Institute for Positive Health (iPH) en ZonMw opnieuw samengewerkt om goede voorbeelden van Positieve Gezondheid te verspreiden. Eind 2023 zijn de kennisvouchers afgerond, tijd om te evalueren wat ze hebben opgeleverd of wat de impact is geweest.
Voor alle jongeren van deze tijd schreven Judith Kocken en Wico Mulder het doeboek Hoe Dan?: omdat zorgen voor het geheel veel gezonder is. 'We gunnen iedere jongere een stevig fundament. Het is juist nu belangrijk dat er nieuwe generaties ontstaan die emotioneel volwassen zijn.' De bundel werd mede mogelijk gemaakt door Missie Mentaal en Alles is Gezondheid. Lees meer en bestel het boek gratis!
Positieve Gezondheid kan mensen helpen hun volledige potentieel te benutten. Met Sardes/Stichting CAOP steunen we de leerstoel van Prof. dr. Tim Huijts om meer inzicht bieden in hoe werkgevers Positieve Gezondheid in kunnen zetten op de werkvloer. Lees de Oratie en bekijk het webinar.
Ruim tweederde van de jongvolwassenen is financieel kwetsbaar of financieel ongezond. Het is belangrijk dat bedrijven zich bewust zijn van de mentale (bij)effecten van hun activiteiten en hier proactief verantwoordelijkheid voor nemen. Bekijk de inzichten en aanbevelingen van het project Werk & Geluk.
Mentale klachten in het onderwijs nemen toe. Hoe kunnen we dit tij keren? Tientallen docenten uit het hele land bogen zich in opdracht van Missie Mentaal en Psychologie in het onderwijs over vraagstukken rond de mentale gezondheid van jongeren en de rol van het onderwijs hierin. Zij deden dit in het kader van de Impact Night, waar 25.000 jongeren belangrijke maatschappelijke thema’s besproken.
Ruim honderd onderwijsvernieuwers kwamen 5 juni samen om na te denken over hoe kinderen het best geholpen kunnen worden om op school naar potentie te kunnen bloeien. Het was bijzonder om over schotten en schaduwen heen te stappen en vanuit verschillende invalshoeken na te denken over structurele veranderingen. Hoe kunnen zowel IQ als EQ op school tot bloei komen?