Kennislab

Vind relevante kennis, tools, naslagwerken en leerervaringen uit ons netwerk

Terug

Leren over Leven Lang Ontwikkelen

26 november 2024

De wereld verandert razendsnel en daarmee ook onze samenleving en arbeidsmarkt. Behoud van werk maar ook het vinden van nieuw werk vraagt steeds vaker om bijscholing of omscholing. Als we iedereen zo goed en lang mogelijk inzetbaar willen houden en talent optimaal willen benutten, zullen zowel werknemers als werkgevers flexibel moeten kunnen inspelen op deze veranderingen. Hiervoor is constante ontwikkeling nodig. Maar hoe houden we de arbeidsmarkt en onszelf wendbaar? Wat is ons nieuwe perspectief op werk en Leven Lang Ontwikkelen?

Om deze en meer transitievraagstukken in hun lokale context te bekijken, heeft Alles is Gezondheid in samenwerking met de Nederlands bibliotheken, leerwerkloketten, gemeenten, ROC’s, het UWV en wisselende lokale partners met financiering van het ministerie van SZW en de mediakracht van Mediahuis Noord en DPG Media door het hele land Publieksacademies Leven Lang Ontwikkelen georganiseerd. Wilfred Dijkstra, netwerkadviseur onderwijs blikt terug en deelt zijn inzichten.

Opzet

Wilfred: ‘Het was een mooie reeks bijeenkomsten waarbij iedere Publieksacademie totaal van de ander verschilde, omdat ze regionaal georiënteerd zijn en gericht op nieuwe verbindingen en samenwerkingen. Via een regionale mediacampagne brachten we het thema onder de aandacht dat in die specifieke regio leeft. Bijvoorbeeld door het delen van verhalen van ervaringsdeskundigen in lokale kranten en media. Daarbij ging het om bewustwording en herkenning voor zowel de werkgever als de werknemer, als het brede publiek.’

Lokale smaak en diversiteit

‘Bij de organisatie van iedere Publieksacademie-bijeenkomst zorgen we voor een zo divers mogelijk landschap aan partners. Het stramien van de bijeenkomsten stond in grote lijnen vast, met genoeg ruimte voor de lokale invulling. We zoomen in op lokale aanpak en problemen, we bieden podium aan een werkgever die actief is op het thema, er is ruimte voor reflectie vanuit de lokale campagnes en een zogenoemde Call to action.’

Voorbeeld Friesland: basisvaardigheden

‘In Friesland heeft 13% van de beroepsbevolking moeite met taal, rekenen en/of digitale vaardigheden. Het beheersen van deze basisvaardigheden lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Veel werknemers hebben hier moeite mee. En dit heeft nadelige gevolgen. Voor de communicatie binnen organisaties, de veiligheid op de werkvloer, de effectiviteit van het werk én het werkplezier. Daarom hebben we in Friesland onze Publieksacademie georganiseerd rond het belang van basisvaardigheden bij werkenden en werkzoekenden. Samen met onder meer Firda, Fryslân Werkt, gemeente Leeuwarden, onderwijsinstellingen, Fers, leerwerkloketten en Bibliotheek Friesland. De academie heeft oplossingen en antwoorden opgeleverd en geresulteerd in een digitaal platform met tips en voorbeelden, toolkits en contactpersonen. Ook is er door de gemeente een aanjager basisvaardigheden werk aangesteld om een constante focus te houden op dit thema.’ Lees hier een persoonlijk verhaal over laaggeletterdheid en leren.

Voorbeeld Salland: mentale gezondheid

De Publieksacademie in Salland stond in het teken van mentale gezondheid. Mentaal gezond worden en blijven is immers een opdracht aan ons allemaal, gedurende ons hele leven. ‘Het was mooi om te zien dat naast publieke ook meer private partijen zich aansloten om zich in te zetten op het gebied van mentale gezondheid. Hier kwam bijvoorbeeld Martin Kniest aan het woord van Carwash Matz Social waar ze kansen creëren voor mensen met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt. Kijken naar de mogelijkheden opent deuren en zorgt dat we met elkaar een verandering in de maatschappij realiseren.’

Voorbeeld De IJB Groep

Vanuit het webinar ’Een nieuwe kijk op Leven Lang Ontwikkelen’ kwam een ander mooi voorbeeld naar voren. De IJB Groep, marktleider in Nederland op het gebied van betonproducten, zorgt ervoor dat de medewerkers hun talent optimaal kunnen benutten, door naast de formele skills die je nodig hebt voor een bepaalde functie, ook ruimte te bieden om informele, zachte skills te leren. Hoe kun je goed overleggen, nieuwe dingen aanleren, omgaan met tegenslag, gesprekken voeren, etc.

Proces en vorm Academie:

‘De kracht van bijeenkomsten met ruimte voor ‘vrije invulling’ is dat je flexibel bent en echt ophaalt wat er nodig is. Aan de hand van de behoefte/vraag kun je vervolgens in co-creatie tot iets nieuws te komen. Een valkuil van die vrijheid is dat je kunt eindigen zonder concrete opbrengsten. Je weet niet waar het gaat eindigen. Partijen samenbrengen is altijd het doel, maar resultaat en zicht op een concreet vervolg zijn wenselijk.’

Opbrengsten

Tijdens bijeenkomsten als een Publieksacademie gaat het om ontmoeting en kleine opbrengsten die elkaar voeden. Doel is om concrete acties te formuleren, denk aan:

  • Groningen: ideeën, inzichten en ervaringen delen om zoveel mogelijk mensen in Noord-Nederland opgeleid en inzetbaar te hebben op de arbeidsmarkt.
  • Gelderland: inrichten thematafels rond Leven Lang Ontwikkelen.
  • Brabant voortzetting Publieksacademie LLO in kleinere setting.
  • Zwolle: realisatie online discussieplatvorm/ cummunity LLO.
  • Leeuwarden: ontwikkeling padlet met tips, voorbeelden en toolkits en aanstelling regiocoördinator laaggeletterdheid die trekker wordt van het thema.
  • Salland: uitbreiding GEM-netwerk met partners uit verschillende domeinen en vergroten draagvlak en bewustwording rondom ‘mentale gezondheid’,
  • Drenthe: samenwerking onderwijs en bedrijfsleven op gebied van digitale vaardigheden van werknemers.
  • Utrecht: samenwerking rondom het bevorderen van een leercultuur op de werkvloer.

 

 Inzichten

  • In de meeste regio’s is genoeg aanbod op het gebied van ontwikkelen, maar zowel de werkgever als de werknemer mogen bewuster zijn van blijvende voordelen. ‘Mede daarom starten we een Publieksacademie altijd met een bewustwordingscampagne waarmee we laten zien, dat ontwikkeling werknemers en daarmee organisaties veerkrachtiger maakt.’
  • Werkgevers (en werknemers) moeten in staat zijn los te laten om te kunnen inzetten op verandering, ontwikkeling en veerkracht.
  • Organisaties die investeren in ontwikkeling kunnen flexibeler inspelen op verandering en ze zijn aantrekkelijke werkgevers. (IJB-groep)
  • We zien dat écht luisteren naar de werknemer niet altijd gebeurt. ‘Weet je wel echt wat er speelt? Ken je je werknemer? Waar zit de ontwikkelbehoefte, de kracht, het talent?’
  • Veel grotere bedrijven uit de private sector werken al langer aan duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers, maar bij het MKB en de publieke sector is dit wegens geld- en tijdgebrek vaak veel minder aan de orde.
  • Mede omdat ze al investeren in bijscholing en ontwikkeling, mist de private sector helaas vaak op dit soort bijeenkomsten. Ze kampen wel geregeld met het probleem dat hun werknemers zelf geen behoefte hebben aan ontwikkeling. Zij willen blijven doen wat ze doen, op de manier waarop ze dat doen, terwijl de omgeving wel verandering verlangt.
  • Om de private sector te bereiken, richten we ons op intermediairs zoals de Leerwerkloketten, de bibliotheken, NL werkt aan Werk, de ROC’s en Taalhuizen.
  • Bedrijven verwijzen niet naar extern leeraanbod als een Taalhuis in een bibliotheek, dus moet het aanbod naar de werkgever. ROC’s werken bijvoorbeeld met accountmanagers die bedrijven bezoeken. Zo’n netwerk dat ontstaat kan helpen bij de verbinding tussen leeraanbod en werkgever.

De financiering van leren en ontwikkelen is soms lastig.

  • Aanbod via bibliotheken, ROC’s en Leerwerkloketten kan gratis zijn, maar dat is vaak aanbod op individueel niveau.
  • MKB kan zich meer richten op de loketten en andere externe organisatie om leren binnen organisatie te stimuleren. Binnen en buiten de organisatie.
  • Informele vaardigheden open zijn, zelf bieden gespreksvaardigheden etc. Aanbieden via externen.
  • MKB is verenigd in koepels. Samen iets opzetten zodat het goedkoper is.

Positief Gezond Werkgeverschap

Om te laten zien op welk vlak een werknemer zich wil ontwikkelen, kan het gedachtengoed van Positieve Gezondheid worden ingezet. Meer hierover vind je op onze pagina over Positief Gezond Werkgeverschap.

Bekijk de terugblik Publieksacademie Leven Lang Ontwikkelen in Gelderland:

Doe je voordeel met publicaties

Op de site van de Publieksacademies staan zeer waardevolle publicaties over Leven Lang Ontwikkelen.

Netwerkadviseur onderwijs