Terug

Column: Korting voor studenten bij McDonald’s, zorgelijk of eigen verantwoordelijkheid?

4 maart 2020

Kop uit De Stentor: Zwolse studenten krijgen korting bij de McDonald’s: ‘Natuurlijk zijn er salades maar ze komen voor de vette hap’.


Wat is er aan de hand? De studenten van ROC Deltion in Zwolle krijgen een D-card, een kortingskaart waarmee ze ‘kennis kunnen maken met de regio’. Bedrijven in de regio zoeken (nieuwe) klanten en proberen deze te lokken met korting. Deze bedrijven mogen zichzelf aanmelden voor een plekje op de D-card. Dat hebben een aantal kappers, kledingwinkels en een muziekzaak ondertussen gedaan. Maar ook de McDonald’s en Domino’s Pizza.

Reactie Piet Vessies, Netwerkadviseur Bedrijven en Gezondheid bij Alles is Gezondheid:

‘Mijn eerste gedachte: mooi initiatief om de armlastige student een beetje tegemoet te komen. Of niet? Want ook McDonald’s en Domino’s Pizza hebben zich aangemeld en daar wringt het. Dat willen wij natuuurlijk niet, want zij (Deltion en McDonald’s) mogen niet bijdragen aan de obesitas van onze kinderen, en ja ‘natuurlijk zijn er salades maar ze komen voor de vette hap’.

Toch roept dit bij mij ook verbazing op: Zijn dit vooroordelen van de ‘boomer’ zonder vertrouwen in zijn eigen kind? Klaarblijkelijk is hij er zelf niet in geslaagd om wat goed en verstandig is over te brengen bij zijn kind. Of is dit iets van de ‘gezondheidsmaffia’ die alles wat slecht is, wil verbieden? De alles-of-niets discussie, het polariserende debat, waar we helaas in terechtkomen: als je voor het milieu bent, mag je nooit meer vliegen. Als je tegen dierenleed bent, nooit meer een sateetje.

Mijn verwondering: de wereld verandert, ze verandert zelfs in zo’n hoog tempo dat het voor velen niet of nauwelijks is bij te houden. Maar ze verandert voor de waarschuwende (mede)burger nooit snel genoeg. Kunnen we niet beter zoeken naar de nuance en de geleidelijke ontwikkeling of gaan we voor de revolutie en nemen we de gele hesjes op de koop toe?

p.s. Het handigst is natuurlijk als McDonald’s dubbel korting geeft op de gezonde waren en op de andere producten niet.

Reactie Ornella van der Ende, Contentspecialist bij Alles is Gezondheid:

Overgewicht bij kinderen is al jaren een probleem. Je hoeft de krant maar open te slaan om te lezen over het dagelijkse gevecht van kinderen in Nederland tegen de kilo’s. Te veel eten en te weinig bewegen is meestal de oorzaak. Het bewustzijn over gezondheid en eten is nu aan de orde van de dag. Fastfood is een bekende hoofdrolspeler in de oorzaken van obesitas, naar mijn idee hoe minder fastfoodketens hoe beter.

De gele M van McDonald’s is in ons brein gebrand en doemt op veel plekken op langs de snelwegen. Ik ben opgelucht dat de kanteling al een paar jaar is ingedaald. Met die kanteling is als aanklacht tegen de fastfoodindustrie ook de documentaire Super Size Me verschenen, over de negatieve gevolgen van fastfood. Om zijn statement te onderbouwen onderwierp de documentairemaker zich dertig dagen lang, zonder beweging, aan alleen maar eten bij de McDonald’s. De gevolgen van het experiment bestonden uit ernstige gezondheidsproblemen, veroorzaakt door de 5,5 kilogram puur vet en meer dan 13 kilogram pure suiker die hij binnen had gekregen.

Ook de case van Sally Davies, die haar Happy Meal liet staan, regelmatig fotografeerde en tot de ontdekking kwam dat de Happy Meal er na een aantal maanden nog steeds schappelijk uit zag, suggereert dat er kunstmatige stoffen in zitten, als het de tand des tijds zo goed doorstaat.

Nu is het eerder uitzondering dan regel dat jongeren dagelijks een maaltijd bij de McDonald’s nuttigen, en kunnen we de verantwoordelijkheid niet volledig bij een fastfoodketen leggen. Het wordt jongeren met de D-kaart nu alleen wel erg lastig gemaakt om gezonde keuzes te maken. Laten we eerlijk zijn… een hamburger is op z’n tijd lekker en de meeste scholieren verkiezen lekker boven gezond. Je eet een burger snel, krijgt er veel energie van (helaas van korte duur), het is gemakkelijk en gemak dient de mens. Jongeren zijn hier vatbaar voor en het is niet zo makkelijk om weerstand te bieden aan ongezond eten.

Met voorlichting en bewustwording vanuit huis kunnen jongeren tot ander gedrag worden gebracht maar er wordt vergeten dat fastfood eten net zo goed een verslaving is als roken. Ongezond eten zou ontmoedigd en niet aangemoedigd moeten worden. Als het gedrag van ongezonder eten al in het systeem zit, kost het tijd dit te veranderen. Voor voorlichting en bewustwording ligt ook een rol bij de school en het verstrekken van een kortingspas helpt dan niet mee. Waarom niet het grijze gebied betreden en op zoek gaan naar de nuance; laat de leerlingen korting krijgen op een kopje koffie of thee met iets erbij. Of introduceer een ‘gezond’ studentenmenu voor D-cardhouders. Met korting op het gehele aanbod geef je een verkeerd signaal af, niet passend voor een school die ernaar streeft een ‘Gezonde School’ te zijn.

Hoe sta jij hierin? Kunnen we het beste op zoek naar de nuance en de geleidelijke ontwikkeling of gaan we voor de revolutie en nemen we de gele hesjes op de koop toe?

Netwerkadviseur bedrijven en gezondheid
Contentspecialist en communicatieadviseur