Influencers ontvangen hulproutekaart voor mentaal welzijn jongeren
Sociale media zijn een niet meer weg te denken onderdeel van het leven van jongeren. In die digitale wereld delen ze hun gevoelens, vormen ze hun wereldbeeld en kijken ze op tegen influencers met veel volgers. ‘We zouden eigenlijk een vereniging van influencers moeten starten,’ opperde Erevoorzitter van MIND Us, koningin Máxima bij een bijeenkomst over de invloed van sociale media op jongeren. Daar is de hulproutekaart gelanceerd die influencers kunnen gebruiken om jongeren met vragen over hun mentale gezondheid door te verwijzen naar passende betrouwbare hulp.
Tijdens de bijeenkomst die plaatsvond in Den Haag op het hoofdkantoor van T-Mobile, zijn drie rondetafelgesprekken gehouden. Wetenschappers, sociale mediaspecialisten (waaronder Cees van Koppen van Snap Inc) , koningin Maxima, influencers zoals Mo Bicep, zangeres Numidia, presentatrice Ouassima Tajmout en natuurlijk jongeren zelf spraken over hoe mentale gezondheid en sociale media samenhangen en over de rol die influencers hebben in het creëren van bewustzijn.
Invloed bewust inzetten
‘Kinderen willen zichzelf veranderen omdat influencers het doen. We moeten niet iets creëren wat niet waar is’, meldde zangeres Numidia. Influencers hebben veel volgers en daarmee veel invloed. Ze worden benaderd fillers te gebruiken, hun tanden te bleken of dure merkkleding te dragen en worden zo ingezet om kinderen en jongeren tot aankopen over te halen. ‘Ik werd zelf onzeker van die aanbiedingen om mezelf te veranderen en ik heb nee gezegd. Het promoten van een onrealistisch beeld kan jongeren in een negatieve spiraal brengen van ‘ik ben niet goed genoeg’,’ aldus Numidia.
Mohamed Lemhadi, beter bekend als Mo Bicep stelde dat video’s over mentale gezondheid helaas veel minder ‘views’ trekken dan posts over bijvoorbeeld dure auto’s. ‘Maar dat is geen realiteit, volgers vragen zich niet af waar dat geld vandaan komt. Ik wil daarom ook andere influencers bewust maken hoeveel invloed ze hebben.’
‘Ik wil informatie kunnen vinden over wat je kunt doen als je onzeker bent.’
Vragen en doorverwijzen
Gemiddeld brengen jongeren 160 minuten per dag door op sociale media. Influencer en psycholoog Najla: ‘Het is belangrijk te leren ervaren dat je je niet goed voelt. Niet alles hoeft een positieve draai te krijgen.’ ‘We worstelen allemaal’, aldus Iris Workum van de Transformers Community. ‘Ik wil informatie kunnen vinden over wat je kunt doen als je onzeker bent.’
Nieuwe hulproutekaart
Influencers krijgen vaak persoonlijke vragen over mentale gezondheid en ze willen hun volgers graag de juiste verwijzingen bieden. MIND Us ontwikkelde daarom een routekaart waarmee influencers hun volgers naar de juiste plek kunnen doorverwijzen.
JongerenHulpOnline, ontwikkeld door Alles is Gezondheid en het NCJ, neemt een centrale plek in op de kaart. Koningin Máxima overhandigde tijdens de bijeenkomst, die werd georganiseerd door MIND Us, het eerste exemplaar aan de aanwezige influencers.
Meer informatie
Gebruik MIND Us routekaart
Ben je actief op sociale media en wil je de hulproutekaart ontvangen? Stuur dan een mailtje naar info@mindus.nl