Praktijkdag Campagne voor meer Gezondheid
Op donderdagochtend 14 oktober gaat de wekker lekker vroeg: 5.45 uur sharp. Met de trein via Amsterdam – waar collega Ornella instapt- naar Heemstede. Daar staan Daan Warmerdam en Christy-Anne Wortman van The Pando Network ons al op te wachten om naar hun kantoor in Overveen te rijden; een prachtlocatie. Half tien arriveren de eerste deelnemers en zijn we klaar voor start van de eerste editie van de Praktijkdag Campagne voor meer Gezondheid.
Een gemêleerde groep deelnemers – variërend van zelfstandigen, GGD-medewerkers, tot vertegenwoordigers van een burgerinitiatief rond zorg – gaat een hele dag aan de slag met de vijf stappen die leiden tot een succesvolle campagne. Deze dag is een voortvloeisel uit het webinar dat Alles is Gezondheid en The Pando Network in juli organiseerden over campagnes die bijdragen aan meer gezondheid. Wat is een campagne? En hoe bouw je zelf een succesvolle campagne voor gezondheid op? Deze vragen staan centraal op de Praktijkdag. Een dag waarin de deelnemers in groepjes aan de slag gaan met hun fictieve campagne. Fictief tijdens de Praktijkdag, maar uiteraard toepasbaar op de eigen campagnes die in de maak zijn.
People have to give a shit first
Jim Messina, campagne adviseur van voormalig president Obama, zei het al; voor een succesvolle campagne is het belangrijk dat ‘People have to give a shit first’. Welke visie heb je op de toekomst van het land (of op de gezondheid van inwoners), op welke problemen stuit je en welke oplossing bied jij? Als mensen niet geloven in jouw verhaal en in jouw oplossing, dan voelen ze zich niet aangesproken en laten ze niet het gedrag zien dat jij wenst. Denk dus goed na over jouw visie en over de vraag welke mensen je wilt bereiken met jouw campagne.
Met deze vragen in het achterhoofd gaan de deelnemers aan de slag om gedurende de dag een eigen campagne op te zetten. Om de keuze een beetje te beperken kiezen we vooraf de thema’s die centraal staan in de meest recente nota volksgezondheid van het ministerie van VWS. Gezonde leefomgeving, gezondheidsachterstanden verkleinen, vitaal oud worden of de mentale gezondheid van jongeren en jongvolwassenen.
Rond het middaguur zijn de eerste keuzes gemaakt, de doelgroepen en de visie op het gezondheidsprobleem dat opgelost gaat worden zijn gekozen. Er zijn mooie persona’s gemaakt van de doelgroep die bereikt moet worden. Na de lunch en een korte wandeling over het landgoed, verdiepen de deelnemers zich in de middag in de andere drie stappen die bij een effectieve campagne horen.
Dat is allereerst de boodschap. Wat is jouw boodschap, jouw korte elevator pitch die je op elk moment van de dag kunt vertellen? Daan Warmerdam geeft praktische tips zodat de deelnemers zelf hun boodschap kunnen formuleren. Vervolgens is het zaak om de kracht van de herhaling in te zetten. Zorg dat jouw verhaal, jouw boodschap zoveel mogelijk wordt herhaald. Dat kan met leuke activiteiten in jouw dorp of stad, maar vooral ook online, want online is ‘the place to be’. Collega Ornella van der Ende geeft tips & tricks over het online gebruik van jouw campagne. Ideeën die de deelnemers later zelf gebruiken bij hun eigen campagne.
Gedragsverandering als ultiem doel
Mensen in beweging krijgen en een beweging opbouwen van mensen die aan hun gezondheid willen werken, daar gaat het om. Op een laagdrempelige manier, met leuke activiteiten, dichtbij mensen. Of het nu een lokale variant van Stoptober is, of een gezonde start na de zomervakantie. Juist hier zit de expertise van The Pando Network. Gedurende de dag geeft Daan Warmerdam voorbeelden van geslaagde campagnefilmpjes en helpt hij de groepjes op weg in hun eigen campagne. Aan het eind van de middag is het tijd om naar de presentaties van de groepen zelf te kijken. Er schuilt veel creativiteit in de groepen. Of het nu om jong en oud verbinden gaat of om gezond rondkomen, het barst van de leuke, innovatieve ideeën. Dat smaakt naar meer: Op naar een nieuwe editie in 2022, zodat de beweging naar meer gezondheid nog meer groeit. En op naar meer campagnes voor gezondheid.
Webinar Campagne voeren voor gezondheid
Hoe kun je de beweging naar gezondheid en gedragsverandering bij inwoners ondersteunen met campagnes?