Terug

Wandelnet, NWB en KNBLO-NL

12 december 2018

Wij dragen graag bij aan de verbetering van de gezondheid van Nederlanders

Wandelen kan een belangrijke rol spelen bij de verbetering van de gezondheid en vitaliteit van mensen, zowel preventief als curatief. Wandelorganisaties Wandelnet, Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en de Nederlandse Wandelsport Bond (NWB) willen zich daar gezamenlijk voor inzetten en staan ook open voor samenwerking met andere partners om wandelen meer en beter in te zetten ter verbetering van de gezondheid van Nederlanders.

Onze activiteiten

  • Krachten bundelen
    In 2014 verkennen de wandelorganisaties Wandelnet, KWBN en NWB de mogelijkheden om samen de krachten verder te bundelen en vanuit deze gezamenlijkheid wandelen, vitaliteit en gezondheid meer met elkaar in verband te brengen. Ruim 4 miljoen inwoners van Nederland wandelen om hun gezondheid te verbeteren. De helft van alle regelmatige wandelaars is bovendien 50-plus (Nationale Wandelmonitor 2010) en daarom een belangrijke doelgroep. Wij willen zo onder meer bijdragen aan meer vitale ouderen in Nederland
  • Mensen in beweging krijgen
    In 2014 zullen Wandelnet, KWBN en NWB in al hun lobbyactiviteiten richting rijksoverheid, provinciale overheid en gemeentelijke overheid expliciet aandacht vestigen op het belang van wandelen in relatie tot de gezondheid en vitaliteit van mensen en aandringen op het faciliteren en stimuleren van beleid voor het uitbreiden en in standhouden van de daarvoor benodigde infrastructuur: zowel de ‘hardware’ (o.a. bestaande uit paden/routes/evenementen als ook de ‘software’ (verenigingen, training&begeleiding etc) die nodig is om mensen in beweging te krijgen
  • Digitale dossiers inrichten
    In 2014 zullen Wandelnet, KWBN en NWB op hun websites digitale dossiers inrichten over het thema ‘gezondheid, vitaliteit en wandelen’ voor organisaties en professionals die zich met wandelen bezig houden.
  • Fitgegevens toevoegen op website
    Wandelnet zal voor alle wandeltrajecten van Lange-Afstand-Wandelpaden en Streekpaden (10.000 kilometer wandelroutes) zogenaamde ‘fitgegevens’ toevoegen op de website www.wandelnet.nl
  • Fusie om krachten te bundelen
    Sinds 1 januari 2015 zijn NWB en KNBLO-NL gefuseerd tot een nieuwe wandelorganisatie: KWBN. Op basis van de kernovertuiging dat buiten bewegen goed voor je is en onderdeel moet zijn van een gezonde leefstijl, hebben zij in 2014 met externe partners bestaande concepten als Avond4daagse en WandelFit landelijk uitgerold en nieuwe producten en diensten ontwikkeld voor mensen die met wandelen fit willen worden en blijven.

Check de website

Terug

Heineken

Wij beloven ons in te spannen daar waar het verschil gemaakt kan worden: het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie.

Dit betekent onder de 18 jaar geen alcohol en daarboven op een verantwoorde wijze alcohol consumeren. We zullen hierbij gerichte campagnes inzetten, die op de kenmerkende HEINEKEN-wijze aandacht vragen voor verantwoorde alcoholconsumptie. 

Onze activiteiten

  • De “Blijf Helder”-campagne om de naleving van de wettelijke alcoholleeftijd bij sportverenigingen te verbeteren en verantwoorde alcoholconsumptie vanaf 18 jaar te bevorderen Heineken start samen met NOC*NSF in september 2015 de “Blijf Helder”-campagne om de naleving van de wettelijke alcoholleeftijd bij sportverenigingen te verbeteren en verantwoorde alcoholconsumptie vanaf 18 jaar te bevorderen.
  • 500 sportverenigingen bereiken en bewegen mee te doen aan de “Blijf Helder”-campagne Heineken wil in de eerste fase van de “Blijf Helder”-campagne tenminste 500 sportverenigingen van deelnemende sportbonden bereiken en bewegen om deel te nemen aan de campagne. Samen met de deelnemende sportverenigingen gaan Heineken een actieve campagne voeren om gestelde doelen te behalen. Het effect van de campagne wordt gemeten aan de hand van ‘mystery visits’.
  • Middelen voor het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie bij sportverenigingen onder de aandacht brengen HEINEKEN en NOC*NSF brengen met de “Blijf Helder” campagne ook bestaande middelen voor het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie bij sportverenigingen onder de aandacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan trainingen, instructievideo’s en ’tapruiters’,
Terug

ZenC

Als restaurant Zenc delen wij de ambitie met De Vitale Revolutie om van Zeeland een aantrekkelijke, vitale en gezonde regio te maken

We doe dit via onder meer gezonde voeding en uitdagende Zeeuwse streekproducten die het verschil maken. Als provincie hebben wij hierbij het grote voorrecht veel ingrediënten van eigen bodem te hebben die de gezondheid van de Zeeuwse inwoners, bezoekers en toeristen positief kunnen beïnvloeden. Ze zijn gezond, beschermend en zorgen voor de juiste voedingswaarden en bouwstoffen. Tevens zijn deze niet-dagelijkse streekproducten onderscheidend en daarom aantrekkelijk om deze te willen proeven en ervan te genieten.

Onze activiteiten

  • Samen met onze collega’s in de regio willen wij een rol spelen in het inzichtelijk maken van de concrete meerwaarde per individueel product om zo de Zeeuwse inwoners en (inter)nationale klanten bewust te laten kiezen voor een specifiek voedingsmiddel dat aantrekkelijk en lekker is maar ook ondersteunend in het welbevinden en welzijn voor de persoon zelf.
  • In onze menukaarten en maandaanbiedingen zullen wij de bewust gekozen streekproducten met onderliggend verhaal en voedings- en toegevoegde waarde mee gaan nemen en door storytelling gaan promoten.
  • In de praktijk zal dit betekenen dat restaurant Zenc en deelnemende Zeeuwse collega-horecabedrijven vanuit de bestaande menukaart:
  • Elke maand de nieuwe gezonde en vitale Zeeuwse streekproducten zullen vervangen middels een nieuw aanbod.
    Alle ‘Gezond en Zeeuws’ gerechten een omschrijving hebben van hun voedingswaarde en aanwezige bouwstoffen.
    We minimaal 3 gerechten per menukaart in dit thema aanbieden.
    Het eerste jaar minimaal 15% stijging van bewust gekozen gezonde producten en menu’s wordt behaald.
    De daaropvolgende jaren minimaal 30% stijging van bewust gekozen gezonde producten en menu’s.
    Er steeds meer zaken, organisaties, bedrijven de ‘Gezond & Zeeuws’ producten op de menukaart gaan zetten.
  • Als restaurant Zenc zouden wij graag Zeeuwse aanjager willen zijn met dit mooie en gezonde initiatief. Uiteindelijk willen wij bereiken dat bezoekers van horecagelegenheden of andere voeding gerelateerde omgevingen ertoe bijdragen dat mensen in het dagelijks leven vanzelfsprekend(er) de gezonde keuze gaan maken als het gaat om voeding, goed voor jezelf zorgen en preventie en daarbij tevens meer gaan genieten van wat de omgeving ze allemaal te bieden heeft in natuur en product.
  • Wij zullen de opgedane kennis en ervaring delen met andere regio’s en netwerken in Nederland, met als doel het gedachtegoed en de best practices ten dienste te stellen van andere partijen met een gelijke doelstelling en ambitie.
Terug

BOSK (Steptember)

Ja, wij dragen bij aan een gezonder Nederland door mensen uit te dagen 10.000 stappen per dag te zetten.

Met de actie Steptember draagt de BOSK bij aan de doelstellingen van Alles is gezondheid… met een even simpel als effectief middel: een campagne van 4 weken waarin we mensen uitdagen 10.000 stappen per dag te zetten. Bijzonder is dat mensen zonder en met beperking deel kunnen nemen, waardoor gezondheidsverschillen verkleind worden.

Via ons netwerk, website en social media zetten wij de eigen leden in om mensen op te roepen om mee te doen met deze actie. Onze ambassadeurs zijn o.a. Professor Dr. Erik Scherder, paralympiërs wielrenner Mark Homan en wielrenster Alyda Norbruis.

Inschrijven doe je door je vooraf te registeren via www.steptember.nl, alleen of in teamverband. Door mee te doen dragen deelnemers bij aan het goede doel namelijk onderzoek, ondersteuning en begeleiding van mensen met Cerebrale Parese; een aangeboren hersenafwijking. Deze bijdrage kan men laten vergroten door sponsoring, waarvoor tips te vinden zijn op de website.

Wij sturen ingeschreven deelnemers elk een stappenteller en een korte handleiding toe over de actie en over het gebruik van de interactieve website. Via de website wordt bijgehouden hoeveel iedereen beweegt door de verschillende activiteiten om te rekenen naar stappen. Hierdoor ontstaat er een fanatieke onderlinge competitie om de meeste stappen te zetten of sponsorbedrag te realiseren.
Er zijn diverse klassementen, virtuele prijzen en beloningen.

Het is een laagdrempelige actie en er hoeft niet voor getraind te worden.

Onze activiteiten

  • Steptember 28 dagen bewegen voor Cerebrale Parese
    BOSK stelt iedereen in heel Nederland in de gelegenheid om in september 28 dagen lang in beweging te komen voor zichzelf en voor anderen. De campagne Steptember heeft tot doel om mensen bewust
    te maken van het feit dat er 10.000 stappen per dag nodig is om gezond te blijven. (gemiddeld wordt er tijdens een werkdag 3000 stappen gezet)
  • Bedrijven benaderen om mee te doen met Steptember
    BOSK benadert bedrijven, scholen, revalidatiecentra en andere organisaties om hun medewerkers te laten deelnemen, met het accent op de bevordering van de gezondheid.
  • Stappenteller ter beschikking om bewustzijn van aantal stappen te bevorderen
    BOSK stelt een stappenteller ter beschikking. Door de 28 dagen wordt er routine opgebouwd en is de ervaring dat men de stappen-teller gedurende de rest van dat jaar blijft gebruiken. Dit alles bevordert bewustzijn en de drive om dagelijks die 10.000 stappen ook na september te blijven zetten.
Terug

Landelijke Borstvoedingsraad

Ja, wij onderschrijven de missie van Alles is Gezondheid en zetten ons in voor ondersteuning van vrouwen die gekozen hebben om borstvoeding te geven.

Het doel van het Nationaal Platform Borstvoeding is om vrouwen die gekozen hebben om borstvoeding te geven te ondersteunen, zodat zij zo lang borstvoeding geven als zij van plan waren. Concreet streven we naar 20% minder vrouwen die in 2020 binnen 1 maand stoppen met het geven van borstvoeding.

Zorg voor borstvoeding is van belang omdat het geven van borstvoeding gunstig is voor de gezondheid van moeder en kind, bijdraagt aan een verkleining van sociaaleconomische gezondheidsverschillen, besparing levert in de kosten voor de gezondheidszorg en onderdeel is van een gezonde leefstijl.

Onze activiteiten

  • Bevorderen ketenzorg borstvoeding
    Nationaal Platform Borstvoeding bevordert de ketenzorg bij borstvoeding vanuit de eigen beroepsgroep.
  • Multidisciplinaire Richtlijn Borstvoeding
    Nationaal Platform Borstvoeding implementeert de nieuwe Multidisciplinaire Richtlijn Borstvoeding om er vervolgens ook mee te werken.
  • Benadrukken belang opleiding op het gebied van borstvoeding
    Nationaal Platform Borstvoeding wijst opleidingsinstituten en zorginstellingen op het belang van een basisopleiding, regelmatige toetsing van kennis, bijscholing en certificering op het gebied van borstvoeding en om hier – waar mogelijk – ook concreet een bijdrage aan te leveren of deze zelf organiseren.
  • WHO Code onder de aandacht en naleven
    Nationaal Platform Borstvoeding zal de WHO Code (inclusief de aanvullende resoluties) onder de aandacht brengen, onderschrijven en naleven in de eigen uitingen en activiteiten.
  • Verspreiden beeldmerk ‘Voeden kan hier’
    Nationaal Platform Borstvoeding zorgt voor meer locaties met het beeldmerk ‘Voeden kan hier’.
Terug

Mini Mundi

Wij zetten ons in voor een vitaler Nederland door de combinatie bewegen en gezond eten tijdens een schooluitje de logische keuze te maken.

Wij willen als Zeeuwse ondernemer graag een belangrijke rol en voorbeeldfunctie vervullen op het gebied van gedragsverandering en bewustwording. Binnen de amusements- en entertainmentbranche, gecombineerd met horeca, is het vandaag de dag niet meer vanzelfsprekend veel en gevarieerd te bewegen en hiernaast ook gezond te eten. Onze ambitie is hierbij mede-initiator te zijn van het DVR-idee ‘Het Zeeuwse Vitale Uitje’, waarbij de combinatie bewegen en gezond eten (snacken) tijdens een schooluitje de logische keuze wordt. 

Tevens is het van belang dat de jongeren, gezinnen of (onderwijs)organisaties deze wijze van onderwijs of dagbesteding als prettig en normaal gaan vinden. Concreet betekent dit dat wij als Mini Mundi ‘Het Zeeuwse Vitale Uitje’ als programma voor schoolklassen, groepen en kinderfeestjes vast in ons assortiment op zullen gaan nemen en deze ook proactief zullen gaan promoten.

Onze activiteiten

  • Concreet betekent dit dat Mini Mundi vanuit de bestaande groepsboekingen in de toekomst de volgende resultaten willen bereiken:
    • 1e jaar 25% ‘Zeeuws Vitaal Uitje’ en 10% stijging van het totaal aantal groepsboekingen;
    • 2e jaar 40% ‘Zeeuws Vitaal Uitje’ en 20% stijging van het totaal aantal groepsboekingen;
    • 3e t/m 5e jaar 60% ‘Zeeuws Vitaal Uitje’ en 30% stijging van het aantal groepsboekingen.
  •  Om deze doelstellingen te kunnen bereiken zullen we nauw samenwerken met De Vitale Revolutie als adviseur en monitorend orgaan. Daarnaast zullen wij met meerdere Zeeuwse collega-ondernemers een aantrekkelijk en uitdagend programma maken om het gewenste effect in Zeeland breed in gang te gaan zetten. Uiteindelijk is elke ondernemer op korte en langere termijn gebaat bij gezonde en tevreden gezinnen en preventieve initiatieven voor een gezonde en vitale toekomst.
  • Tot slot beogen wij met het genomen initiatief meer bewustwording te creëren bij opvoeders, ouders, professioneel kader en de jeugd zelf. Dat bewegen en uitdagende gezonde voeding niet leuk of aantrekkelijk zou zijn, maar juist de beleving, het plezier en het welbevinden positief beïnvloedt en een investering voor de toekomst is!
  • Wij zullen de opgedane kennis en ervaring delen met andere regio’s en netwerken in Nederland, met als doel het gedachtegoed en de best practices ten dienste te stellen van andere partijen met een gelijke doelstelling en ambitie.

Voor een overzicht van het bestaande Mini Mundi programma en onze attractie en horeca verwijzen we naar onze website www.minimundi.nl.

Terug

Pluskompas

Ja, wij onderschrijven de missie van Alles is Gezondheid en zetten ons in voor de gezondheid van 55+ers.

Onze bijdrage aan Alles is Gezondheid is 55+ers op wetenschappelijk onderbouwde wijze duurzaam verbinden aan bestaande interventies en mogelijkheden binnen een regio, door middel van een gezondheidstest en een individueel online coachingsprogramma.

Onze activiteiten

  • 55+ers duurzaam verbinden aan interventies door middel van een gezondheidstest en een online coachingsprogramma
    Het Pluskompas verbindt 55+ers duurzaam aan bestaande interventies en mogelijkheden binnen een regio door middel van een gezondheidstest en een individueel online coachingsprogramma. Dit gebeurt op basis van een wetenschappelijk onderbouwd systeem dat de fysieke eigenschappen, het voedingspatroon, de mentale fitheid en de sociale steun van de 55+er in kaart brengt. In 2015-2016 wil het Pluskompas dit alles in vier wijken/regio’s aan ongeveer 400 55+ers aan gaan bieden.
Terug

‘s Amuse

 Ja wij zetten ons in voor een duurzamer Nederland door het gebruik van pure ingrediënten in onze producten.

s’Amuse is een duurzaam bedrijf, dat gebruik maakt van pure ingrediënten. De gebruikte producten zijn veelal biologisch en ecologisch.

Onze activiteiten

  • Extra veel groente
    Wij bieden onze gasten extra veel groente. Dat betekent dat we de hoeveelheid vlees in bijvoorbeeld een Groninger stoofpot of in een Normandische kipschotel enigszins terugbrengen en de hoeveelheid groenten en vezels daarbij verhogen in de receptuur.
  • Salades bij elke maaltijd en elk gerecht
    Bij elk gerecht en elke maaltijd serveren wij altijd salades.
  • Dagelijks vegetarische soepen met veel groenten
    Dagelijks bieden wij onze gasten vegetarische soepen aan die ruimschoots zijn gevuld met groenten.
  • Netwerkbijeenkomsten van Gastvrij050
    s’Amuse cateraar en Café de Sleutel bieden gratis hun gezonde en groenterijke hapjes aan tijdens netwerkbijeenkomsten van Gastvrij050 (een netwerk van (horeca)ondernemers in en rond Groningen, waarin ze kennis en ervaring uitwisselen en nieuwe initiatieven ontstaan), en willen zo andere horecaondernemers inspireren.
Terug

KNMT

Wij willen kennis over mondzorg bevorderen en meer onderzoek doen naar de relatie tussen mondzorg en gezondheid.

Gezondheid van de mond zegt namelijk veel over de algehele gezondheid. Bovendien ziet de tandarts de mensen elk jaar.  

Onze activiteiten

  • Kennis over mondzorg bevorderen en onderzoek naar de relatie mondzorg – gezondheid
    De KNMT zal de kennis over de relatie tussen mondgezondheid en algehele gezondheid bevorderen, zowel bij de beroepsgroep als bij het publiek. De KNMT belooft de komende jaren het onderzoek naar en de voorlichting over deze relatie te zullen stimuleren, in samenwerking met andere relevante zorgprofessionals en partners.
Terug

De Leefstijl Academie

Vitaliteit, gezondheid en welzijn zijn de sleutelwoorden van de Leefstijl Academie.

Wij hebben als missie: een aanbod creëren waarbij groeiontwikkeling van de zorgprofessional centraal staat. Met als motto: ‘maak werk van een gezonde leefstijl’.

Onze activiteiten

  • Samenwerkingspartners
    De Leefstijl Academie werkt nauw samen met partners, zoals UCPG (wetenschappers van Universitair Centrum Pro Motion Groningen), Negotica , HBO’s, netwerk Samen naar Gezonde Leefstijl, ZZP’ers etc. Tevens behoort de Leefstijl Academie tot de Healthy Ageing Campus Netherlands. Dit is het hart van innovatie en bedrijvigheid in het werkgebied van de gezonde leefstijl.
  • Bevorderen van een gezonde leefstijl van jong en oud
    De Leefstijl Academie wil een gezonde leefstijl bevorderen door het aanbieden, verzorgen en organiseren van opleidingen, lezingen, verdiepingsmodules, trainingen, symposia en conferenties. En door het verbeteren van innovatie en kwaliteitsverbetering van het scholingsaanbod te verbeteren. En door de deskundigheid van docenten, trainers en particulieren te verbeteren en te vergroten.
  • Werken aan mogelijkheden
    Het accent van de Leefstijl Academie ligt in 2014 op het werken aan mogelijkheden. Dit doet de academie onder andere door samen te werken met innovatieve projecten met HANNN en Hogescholen. Maar ook door van de drie opleidingen Leefstijlcoach, Vitaliteitscoach en Zingevingscoach, een driejarige geaccrediteerde hbo-opleiding te maken
  • Voor wie werkt de Leefstijlacademie
    De Leefstijl Academie werkt voor particulieren die bijvoorbeeld zonder werk thuis zitten en klanten die zich binnen de zorg willen laten omscholen en voor professionals die al werkzaam zijn in de zorg en die behoefte hebben aan kennisverbreding/specialisatie. Dit zijn onder andere de eerstelijnshulpverleners die reguliere zorg verlenen. Voorbeelden zijn: praktijkverpleegkundigen, diëtisten, doktersassistenten, logopedisten en fysiotherapeuten
    Ook werkt De Leefstijl Academie voor bedrijven die behoefte hebben aan kennisverbreding/specialisatie voor het optimaal uitvoeren van mobiliteitstrajecten en/of om de gezondheid van de medewerkers in het bedrijf te bevorderen.
  • Het dichter bij elkaar brengen van wetenschap, onderwijs en praktijk
    De Leefstijl Academie wil wetenschap, onderwijs en praktijk dichter bij elkaar brengen door maatwerktrajecten voor bedrijven en instellingen te ontwikkelen en in te zetten op e-learningontwikkeling en productontwikkeling (software voor paramedici)